
De laatste jaren is er vanuit verschillende invalshoeken aandacht voor de vraag hoe we in scholen, naast de academische vaardigheden en kennis, bekwaamheden bij leerlingen kunnen ontwikkelen die hen helpen om gelukkig en succesvol te zijn in het leven. Zodat ze kunnen floreren, tijdens de schooltijd en in de toekomst. Martin Seligman spreekt over Positief Onderwijs, de Dalai Lama over Education of the Heart, en zo zijn er meer aanduidingen.
Het gaat om balans tussen ‘the skills of achievement and the skills of well-being’. Hoe kun je in school meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van doorzettingsvermogen, optimisme, kennis van je eigen talenten, vaardigheid in het opbouwen van positieve relaties, zicht op een eigen purpose...? Binnen de klas en erbuiten?
-
04-20-2018 /
Positief Onderwijs: hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?
-
12-02-2018 /
Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling
-
12-16-2018 /
Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?
-
09-17-2018 /
Van inspiratie naar actie: de World Positive Education Accellerator