geluk én
resultaat
Hogere verzuimcijfers, langer doorwerken en een krappe arbeidsmarkt dwingen tot een andere kijk op werk. Organisaties bloeien wanneer mensen zich gelukkig, gezien en gewaardeerd voelen. Maar ook wanneer ze zinvol en ‘werkbaar’ werk kunnen doen met een goede balans tussen werk en leven. Werkgevers die hierop inzetten, investeren op een diepgaande manier in het welzijn van hun medewerkers – niet als extraatje, maar als strategische keuze. Want gelukkige mensen zijn niet alleen veerkrachtiger en gezonder, maar ook creatiever, effectiever en met meer plezier betrokken bij hun werk.
Werkgeluk is voor ons geen project, maar een manier van kijken naar werk, groei en samenwerking. Het is een krachtige manier om te medewerkers aan je te binden. Zij blijven wanneer ze zich kunnen ontwikkelen, wanneer hun werk meegroeit met hun leven en wanneer ze het gevoel hebben dat ze ertoe doen. Dat vraagt om aandacht voor loopbaanontwikkeling en voor werk dat aansluit bij verschillende levensfasen én veranderende waarden en behoeften van generaties.
Vier invalshoeken
We kijken hierbij steeds vanuit vier invalshoeken: individu, team, leiderschap en organisatie. Werkgeluk is namelijk een gedeelde verantwoordelijkheid. Het vraagt dat individuen zelf regie nemen over hun energie, ontwikkeling en werk, dat teams samen bouwen aan hun eigen werkcontext, dat de organisatie een cultuur en structuren creëert waarin dat mogelijk is én dat leiders dit proces faciliteren. Alleen in die wisselwerking ontstaat beweging.
Themagericht
Wij ondersteunen organisaties om daar bewust en met visie op in te spelen. We doen dat themagericht – met aandacht voor bijvoorbeeld talentontwikkeling, gezondheid en energie, loopbaanontwikkeling, en werkbaar werk. We combineren wetenschappelijke inzichten met praktische ervaring en bouwen mee aan een context waarin mensen duurzaam, betrokken en met energie aan het werk blijven.
Welke vragen krijgen we van klanten?
-
Onze verzuimcijfers stijgen en we merken dat klassieke welzijnsprogramma’s niet voldoende werken. Hoe pakken we dit strategisch én mensgericht aan?
- We willen een aantrekkelijke werkgever zijn voor jong talent. Ontwikkeling en medewerkerstevredenheid zijn belangrijke pijlers: kunnen we een omgeving creëren waarin medewerkers écht op hun best kunnen zijn? - We maken ons zorgen over het welzijn van heel wat van onze medewerkers. Hoe kunnen we hier een objectief zicht op krijgen en dit vertalen in een actieplan?
- We willen een cultuur ontwikkelen waarin welzijn, werkgeluk en groei vanzelfsprekende thema’s zijn. Hoe brengen we dat in de praktijk, op een manier die aansluit bij onze context en mensen?
Op welke manier gaan we hiermee aan de slag?
Veel organisaties weten inmiddels wat mensen motiveert en wat daarvoor nodig is voor. Maar dat betekent nog niet dat het morgen meteen in de praktijk leeft. Daar komen wij in beeld. Wij zijn mensen die weten hoe je een welzijnsbeleid realiseert.
Wij begeleiden het proces dat nodig is om goede intenties en inzichten écht werkend te maken. Verandering is zelden lineair. Het vraagt om meebewegen met wat er leeft binnen en buiten de organisatie, om goed kijken en luisteren, en om het vermogen om telkens bij te sturen wanneer de context daarom vraagt.
Procesgericht en onderbouwd
Onze aanpak is daarom procesgericht, maar ook onderbouwd. We baseren ons op actuele wetenschappelijke inzichten en bewezen kaders uit bijvoorbeeld de positieve psychologie, motivatie- en organisatietheorie. Tegelijk brengen we die kennis in op een manier die past bij de dagelijkse realiteit van organisaties – flexibel, in dialoog, en steeds in afstemming met wat nodig is op dat moment.
We kiezen dus niet voor standaardoplossingen, maar voor maatwerk dat samen met de organisatie ontstaat. Zo bouwen we aan een beweging die duurzaam is, gedragen wordt en écht past bij de mensen en de cultuur van de organisatie.
Wie werkt hieraan?
Je kan rekenen op een netwerk van experts. We stellen teams samen van professionals uit uiteenlopende disciplines die in wisselende samenstelling samenwerken, afhankelijk van jouw vraag. Ons doel is om jouw organisatie te begeleiden en gidsen. Resultaat: een gezonde plek waar je medewerkers met plezier en betekenis leven en werken.
Thema's
Lees de cases
-
Een gezonde organisatie door mindfulness
Innerlijke focus in veeleisende tijdenEen onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van duurzame ontwikkeling is sterk begaan met de groei van haar medewerkers. De organisatie biedt daarom een integraal ondersteuningsaanbod voor ieders professionele ontwikkeling. Men wilde hierbij ook aandacht aan werkdruk besteden. Het management realiseerde zich dat de werksituatie veeleisend is en wilde medewerkers de nodige tools en inzichten geven om daarmee om te gaan. Hoe houd je innerlijke focus en helderheid in tijden van grote druk?
-
Zwaar onder druk en toch gezond
Stappen naar een gedragen gezondheidsbeleidEen fabriek had te maken met downsizing. Onzekerheid over de toekomst van het bedrijf in combinatie met een hoge werkdruk eisten hun tol op het gebied van de gezondheid. Relaties stonden onder druk omdat er minder tijd was voor ontmoetingen. Een ontstellende 20,5% van het personeel zat in het risicogebied voor burn-out. En steeds meer mensen vielen uit met lichamelijke klachten. De organisatie wilde graag een samenhangende, preventieve aanpak om mensen te ondersteunen om zich goed te (blijven) voelen én te (blijven) presteren in tijden van grote druk. Aanpak De CEO en de HR directeur van het bedrijf namen het voortouw. Onze eerste stap was een gesprek in het directieteam over hun eigen welbevinden en die van de organisatie. ... ›› -
Inzetten op sterke punten, werkt dat?
Wetenschappelijk onderzoek naar talentWe begeleiden regelmatig mensen in teams en organisaties om hun sterke punten te ontdekken en in te zetten. Onze ervaring is dat dit veel oplevert. Maar hoe werkt het precies? Dat wilden we onderzoeken. Daarom startten we samen met wetenschappers van Tilburg University een studie: Wat is precies het effect als mensen deelnemen aan workshops waarin ze uitgenodigd worden hun talenten te ontdekken en in te zetten?
-
Functioneringsgesprekken vanuit talent en resultaat
De kracht van interne facilitatorsEen ingenieursbureau met 800 medewerkers wilde aan de slag met het vernieuwen van hun gesprekscyclus. Het vaste stramien van drie keer per jaar een gesprek voldeed niet meer. Bovendien wilde men meer vanuit talent vertrekken, in plaats van het vertrouwde competentieprofiel, en medewerkers zelf een grotere rol geven in voorbereiding en uitvoering. Een strategiegroep ging in opdracht van het MT aan de slag en maakte met onze hulp een beknopte handleiding. De kern hiervan was een viertal leidende principes en een voorbeeld-agenda voor het voeren van een dialoog.
De cruciale vraag daarna was: hoe helpen we de managers en hun teams deze werkwijze te omarmen en toe te passen, zonder dat we die handleiding gaan vertalen naar een uitgebreide procedure?
›› -
Ruimte voor talent door job craften
Een impuls voor werkplezier en innovatie