FCE traject 111776231311

Nieuw collectief actie-traject: Leiderschap in strategische leervraagstukken


In januari 2026 start het nieuwe actie-leertraject ‘Leiderschap in strategische leervraagstukken’ bij de FCE (Foundation for Corporate Education), een initiatief van Saskia Tjepkema en Pieterjan van Wijngaarden. Het is bedoeld voor ervaren professionals die zich bewegen op het snijvlak van leren, strategie en organisatieontwikkeling.

 

Het tweede jaar dat bleef roepen

Het traject bouwt voort op de FCE-leergang Adviseren en Ontwerpen voor Leren in Organisaties (AOLO), die jarenlang bestond uit twee leerjaren. Waar het eerste jaar draaide om ontwerpen en adviseren, stond het tweede jaar in het teken van strategisch adviseren en leiderschap in leren. Hoewel dat tweede jaar formeel is gestopt, bleef de vraag ernaar steeds terugkomen — bij deelnemers, én bij de ontwerpers.

 

De kiem voor dit nieuwe traject is dan ook vertrouwd én fris. Afgelopen voorjaar deed studente Mickie Kouwen samen met Saskia, Pieterjan en Theo Visser onderzoek naar de actuele vraagstukken in het veld. Zoals:

  • Hoe brengen we een inhoudelijke opgave op een lerende manier verder, met mensen van binnen en buiten de organisatie?
  • Hoe ondersteunen we de leerprocessen die nodig zijn om strategie te realiseren?
  • Hoe bouwen we aan collectieve slimheid en een lerende cultuur?

 

Vakmanschap in ontwikkeling

Het leertraject nodigt deelnemers uit om met hun eigen vraagstuk (of waagstuk) aan de slag te gaan. Ze verdiepen hun visie en leiderschap via theorie uit strategie, veranderkunde en organisatieontwikkeling, en maken kennis met werkvormen als Appreciative Inquiry, narratief werken, podcasts en actieonderzoek.

 

Pieterjan: "De aanpak past bij hoe wij als FCE kijken naar leren in organisaties: als iets relationeels, collectiefs en in ontwikkeling. Dit traject is geen af product, maar een 80%-ontwerp. De resterende 20% ontstaat in co-creatie met de groep deelnemers. De eerste stap is een intake in duo’s, zodat het leren over en weer al meteen begint."

 

Waarom dit traject bij de FCE past

"Bij de FCE geloven we dat leren geen los programma is, maar een manier van kijken, werken en samenleven. We zijn een vrijplaats voor mensen die willen onderzoeken, experimenteren en ontwerpen hoe leren in organisaties vernieuwd kan worden. We werken niet vanuit marktlogica, maar vanuit vakliefde.

Dit traject belichaamt dat in meerdere opzichten:

  • Het verbindt strategische opgaven aan leerprocessen;
  • Het werkt met echte vraagstukken en levend ontwerp;
  • Het voedt het vakmanschap én de collectieve intelligentie van deelnemers;
  • Het nodigt uit tot experiment, reflectie en samenwerking.

 

Of, zoals een van onze betrokkenen het verwoordde:

“Vanuit het perspectief van collectieve intelligentie is leren niet iets wat mensen individueel moeten ‘bijhouden’, maar iets wat ze samen voortbrengen. Het vraagt om ruimtes waarin mensen zichzelf én elkaar kunnen overstijgen.” "

 

Interesse?

In januari 2026 start een pilotgroep. Wil je meer weten of verkennen of dit iets voor jou is? Neem dan contact op via info@corporate-education.com.