Nieuwjaarsbrief

Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:


Deze ligt al een paar weken in mijn digitale lade: Simon Sinek’s visie op ‘Hoe grote leiders anderen tot actie aanzetten’. Hij noemt zijn concept de gouden cirkel, en het past helemaal bij het maken van goede voornemens, bij het wensen van wensen, bij het lezen van nieuwjaarsbrieven.

 

De Wat, Hoe en Waarom

Wat we doen (we metselen stenen op elkaar), hoe we dat doen (we bouwen in de stijl van vroeggothiek) en waarom we doen wat we doen (we bouwen een kathedraal die nog eeuwenlang een plaats van stilte en bewondering zal betekenen). Mensen blijken gelukkiger, gemotiveerder en geëngageerder als ze sterk voor zich zien waarom ze de dingen doen. De ouder die bij het bemiddelen van de zoveelste ruzie, denkt aan de mooie mensen die haar kinderen ook door haar steun zullen worden. De poetsvrouw die voor patiënten in het ziekenhuis de ideale omgeving kan helpen creëren om te genezen. De onthaalbediende die klanten glimlachend ontvangt omdat ze van haar bedrijf een toegankelijke plek wil maken. De advocaat die… Soit, u verstaat wat ik bedoel.

 

Maar de meeste mensen, de meeste bedrijven, de meeste organisaties, de meeste reclames denken en communiceren van de buitenkant naar de binnenkant. We delen wat we doen, eventueel ook hoe we dat doen, en slechts heel uitzonderlijk delen we waarom we doen wat we doen. Van het makkelijkste en duidelijkste (het wat), naar het meest vage (het waarom). Wij maken websites. We doen dat met de nieuwste programma’s. We steken er veel werk in. We gebruiken de juiste widgets om de relevante data en de juiste content in het oog te laten springen. Beuh. Op die manier denken en met een ander in gesprek gaan is vaak niet origineel, niet inspirerend en onopvallend. De nadruk ligt op feiten, vorm, stappen,… Het zet niet in beweging.

 

Simon Sinek draait deze formule om. Omdat zijn onderzoek toont dat alle ‘grote leiders’, zijnde inspirerende mensen die anderen tot actie aanzetten, het omgekeerde doen.

 

Van binnen- naar buitenkant

Als je denkt, doet en communiceert van de binnenkant naar buiten (van waarom, naar hoe, naar wat) overtuig je anderen en raak je aan gedeelde waarden. Dan wordt dat wat je wil bereiken of delen, overtuigend en de moeite waard en inspirerend. Die aanpak spreekt tot dat deel van je brein dat je in gang zet, dat je beslissingen doet nemen, dat je emotioneel engageert. Dan wordt het: “onze school laat kinderen het beste van zichzelf worden” in plaats van “wij hebben duidelijke regels” of “hier bieden we veel sport”. Dan weten we weer waar het om draait en worden onze afspraken, onze regels, ons beleid, precies wat ze moeten zijn: een middel, geen doel.

 

Dus: geen voornemens over het ‘wat’ dit jaar voor mij. We gaan resoluut voor het ‘waarom’. Omdat een paar kilo afvallen, stoppen met roken, op tijd naar bed gaan, veel klanten binnenhalen, mail binnen de 24u beantwoorden… niet motiverend genoeg is. Teveel over wat en hoe. De magie van een goed voornemen en van een goede nieuwjaarswens zit in raken aan wat je gelooft.

Meer momenten van in-het-hier-en-nu zijn in 2013.

Meer echt in contact zijn met anderen in 2013.

Meer anderen aanmoedigen om hun eigen weg te gaan in 2013.

Meer energieke momenten in 2013.

Meer liefhebben, meer tijd voor vriendschap in 2013.

De wereld verbeteren in 2013.

 

Hier vind je de inspirerende TED-talk van Simon Sinek:

http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html

 

Deze blog verscheen ook op vrijdagvisiedag.com.