
This page is not available in English - View in Dutch:
'Waarderend Leren als veranderaanpak' heeft zijn eerste maanden achter de rug. Het boek van Eefje Teeuwisse en Stefan van Langevelde, zag eind mei het licht. Een energieke boeklancering zorgde ervoor dat veel mensen het werk van Eefje en Stefan meenamen in hun zomervakantie en inmiddels zijn de eerste reacties daar. Tijd dus voor een rondje langs lezers.
Voordat we dat doen, willen we nog even vertellen waar het boek over gaat. De auteurs laten in het boek zien wat zij geleerd hebben over hoe je beweging in het onderwijs op gang brengt, gebaseerd op het vele werk dat ze met en voor scholen doen. Ze staan voor een waarderende veranderaanpak waarin een aantal principes terugkomen die ze beschreven in hun eerdere werk “Waarderend leren”; dat boek was gericht was op het onderwijsproces.
Nu veranderprocessen centraal staan, laten Eefje en Stefan zien dat uitgangspunten die effectief zijn in het leren van scholieren ook hun vruchten afwerpen in veranderprocessen in scholen. Waardeer wat is, Versterk wat werkt, Wees nieuwsgierig, Maak energie los, Doe het samen & Droom groot, zet kleine stappen. Krachtige principes die niet alleen theoretisch onderbouwd worden, maar ook heel praktisch uitgewerkt.
Eerste reacties
Inmiddels zijn er eerste reacties van lezers binnen. Dat onze K&S collega Saskia Tjepkema en Joseph Kessels enthousiast zijn, is misschien niet verrassend, toch is het leuk te lezen wat zij over het boek zeggen. Joseph prijst de “congruente toepassing van waarderende principes” en leest een “fijn geschreven boek dat nieuwsgierig maakt naar elkaars verhalen en energie geeft voor het realiseren van … concrete successen”. Saskia noemt het een “aanstekelijk boek” en verwijst praktisch ingestelde lezers naar het derde deel, één van haar “… favoriete onderdelen van het boek…. Je kunt er zo mee aan de slag!”
Maar misschien interessanter nog zijn de reactie ‘uit het veld’.
“Een verfrissende manier om veranderprocessen te benaderen” zegt Anita Swenneker, rector van het Amadeus Lyceum. Ze bedankt de schrijvers voor hun “… kijk op groei, op mensen en op veranderen. Wat mij betreft een grote aanbeveling voor alle leidinggevenden in het onderwijs”.
Menno Meerbach, teamleider RGO Middelharnis, was al enthousiast over het eerder verschenen “Waarderen Leren” maar ziet dat “Waarderend Leren als veranderaanpak” de verwachtingen overtreft. Menno is blij met de manier waarop Eefje en Stefan lezers meenemen in de theorie van onder andere actieonderzoek. Maar hij is vooral te spreken over “… de andere kracht van het boek: het brengt theorie in praktijk.” En dat heeft Menno ook gedaan: hij is waarderend aan de slag gegaan in zijn school. “Ik heb met eigen ogen gezien dat, als het dan werkt, je eigenlijk niet goed begrijpt waarom je niet altijd op die manier hebt gewerkt.”
En dit boek helpt daarbij.
Waarderend leren is niet alleen een manier om te kijken naar leerprocessen van leerlingen, het is evengoed een manier om van veranderingen in scholen een energiegevend leerproces te maken.
Meer informatie
- Geïnteresseerd in het boek? Bestel het hier.
- De volledige recensies vind je hier.
- Wil je meer weten over het werk van de schrijvers, bezoek dan www.takeastep.nl/waarderend-leren