
Als alle mensen dezelfde mening hebben over iets, is die mening dan een feit geworden? vroeg mijn zoon mij. Zijn vraag is het startpunt van een interessant gesprek tussen ons. Kinderen stellen uit zichzelf al veel vragen, maar zodra collega’s elkaar vragen stellen vanuit oprechte belangstelling voor de ander en voor het werk dat diegene doet, ontstaat er óók beweging: de relatie tussen teamleden versterkt en je kunt samen verder komen met vraagstukken.
Vragen stellen kan deel uitmaken van een onderzoekende manier van werken die helpt om iets in gang te zetten. Daarover hebben Lieve Scheepers en ik een hoofdstuk geschreven in het net uitgekomen handboek 'Veranderen, vernieuwen en verbeteren voor schoolteams'.
Het initiatief komt van Frank Cornelissen en hij voerde ook de redactie over bijdrages van vakgenoten! Boom Primair Onderwijs gaf het mooi vorm. Dit handboek verzamelt ervaringen en tips van bijna 90 onderzoekers en professionals uit het werkveld. Met wetenschappelijke inzichten en praktische voorbeelden uit en over het primair en voortgezet onderwijs inspireren ze jou en jouw team om écht verschil te maken in je schoolpraktijk. Als antwoord op de centrale vraag 'Waarom, wat en hoe innoveren we het onderwijs?' bieden de hoofdstukken handvatten bij elk aspect van vernieuwing, verbetering en verandering.
Lieve en ik schreven hoofdstuk 42 aan de hand van ons werk met een groep PO-scholen die samen graag onderwijs willen realiseren dat goed is voor elke leerling, voor de leraren en de omgeving. We geven tips voor schoolteams en besturen die aan de slag willen met de kracht van nieuwsgierigheid en vragen stellen.
Verdonschot, S.G.M. & Scheepers, L. (2025). Samen onderzoekend aan de slag voor goed onderwijs. In F. Cornelissen (Red.), Maak samen je eigen onderwijs: veranderen, vernieuwen en verbeteren door schoolteams (pp. 417-424). Boom.