Fotolia 4720217 S

Focus op talent en passie in het onderwijs


Hoewel de discussie over competentiegericht onderwijs nog lang niet uitgewoed is, staat het zoeklicht steeds meer op talent en passie in de klas. Hoe halen we in scholen het beste uit leerlingen naar boven? En hoe maken we het een inspirerende plek om te werken voor leerkrachten, zodat ook zij hun talent optimaal kunnen inzetten?

 

Talent van lerenden

De Onderwijsagenda is een Nederlands initiatief van onder meer de Volkskrant. Lezers konden hun stem uitbrengen op een aantal stellingen omtrent de vraag: wat is er mis in ons onderwijs? Rond de zes grootste problemen zoeken reporters nu naar inspirerende praktijkverhalen die licht werpen op mogelijke oplossingen.

Eén van de zes gekozen problemen is 'Talenten van lerenden worden onvoldoende ontwikkeld.' De verhalen van tegenvoorbeelden - plaatsen die uitblinken in ruimte voor talentontwikkeling - zijn nu in de maak. Op 11 mei is een slotdebat. De discussie is te volgen op de website van de Onderwijsagenda. Daar kunt u de verslaggevers ook tips aanreiken voor boeiende verhalen!

 

Talent van leerkrachten en docenten

Maar niet alleen de talenten van lerenden krijgen aandacht. Het Vlaamse onderwijstijdschrift Klasse maakt momenteel een 10 delige serie rondom datgene wat leraren drijft: hun passie, hun waarden, hun visie op onderwijs, hun twijfels en dromen. Ze spraken ook met onze collega Luk Dewulf over talent en passie van leraren. 'De leraar kan het verschil maken' vroeg reporter Sarah Smet. 'Moet hij eerst zijn eigen talenten ontwikkelen voor hij die van zijn leerlingen kan aanspreken?' Het antwoord van Luk: 'Ja. Je krijgt pas oog voor andermans talenten als je zelf doet waar je goed in bent. Dat doe je door jezelf af te vragen waarin jouw talent schuilt en door vaardigheden te ontwikkelen waarmee je nog meer uit die talenten haalt. Vervolgens zoek je een context waarin je die talenten kunt ontplooien. Voor leraren is dat meestal een school, maar het kan ook een andere onderwijsvorm zijn. Ten slotte moet je nagaan waar je níet goed in bent. Niets is zo funest voor passie als alleen maar dingen te moeten doen die je eigenlijk niet liggen. Ook de verkeerde context, een school waar je talent niet tot zijn recht komt, kan je passie doen uitdoven.'

Op een speciale site verzamelt de Klasse-redactie alle interviews met deskundigen en gepassioneerde leraren. Ook vind je er links naar meer informatie en zelftests.

 

De goede vragen

Mensen in het onderwijs weten (en roepen) het al jaren: onderwijs drijft op talent en bezieling van leraren. En die ligt in: het beste in kinderen naar boven halen. Daar gaan hun ogen van glimmen, dat is wat ze willen bijdragen. En wie een volwassene spreekt over mooie schoolervaringen, hoort verhalen over leerkrachten die hun talent zagen, die het naar boven haalden en aanmoedigden. In termen van Appreciative Inquiry zijn dat de 'positieve kernen' van elke school: datgene wat het onderwijsleerproces leven geeft en doet werken. We vinden het daarom een prachtige ontwikkeling. Het zoeklicht staat op de essentiële vragen gericht.