jobcraft

Een onderzoek naar de impact van Job Craften

This page is not available in English - View in Dutch:


Kessels & Smit onderzoekt samen met Tilburg University hoe organisaties ouder wordende werknemers kunnen stimuleren om te job craften. Door aanpassingen te doen in hun werk, zo is het idee, kunnen werknemers hun capaciteiten en interesses (meer) een plek geven in hun werk. Het effect is dat medewerkers langer gemotiveerd blijven, productiever worden en langer inzetbaar zijn.

Hoe ziet het onderzoek eruit?

In het onderzoek zal worden gekeken of een job crafting workshop en intervisie resulteren in meer job crafting gedrag. En of job crafting tot positieve werkuitkomsten, zoals bevlogenheid, werkbeleving en baanprestaties leidt.

 

Minimaal 50 werknemers van random gekozen afdelingen zullen meedoen aan een job crafting workshop (duur 3 à 4 uur) en intervisie. Dit is de experimentele groep. Minimaal 50 andere werknemers krijgen deze workshop op een ander moment (de controle groep). Het is belangrijk dat de experimentele groep en de controle groep gedurende het onderzoek niet intensief met elkaar samenwerken.

Door wie?

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Dorien Kooij werkzaam bij Tilburg University. De workshops en intervisiebijeenkomsten worden begeleid door Mara Spruyt en Sanne Netten van Kessels & Smit. Zij hebben als adviseurs en begeleiders veel ervaring met het thema job craften.

Meedoen aan het onderzoek?

Heb je interesse in dit onderzoek en naar de effecten ervan, laat het ons dan weten. In de flyer kun je meer informatie lezen over het onderzoek. Mocht je vragen hebben over het onderzoek neem dan vooral contact met ons op.