HomeInspiratie en verdieping › Artikel

Samen onderzoekend aan de slag voor goed onderwijs

Door: Suzanne Verdonschot web 111976674546 Suzanne Verdonschot, Lieve Scheepers - ; Bron: In F. Cornelissen (Red.), Maak samen je eigen onderwijs: veranderen, vernieuwen en verbeteren door schoolteams (pp. 417-424). Boom.   02-09-2025

Vragen stellen kan deel uitmaken van een onderzoekende manier van werken die helpt om iets in gang te zetten. Zodra collega’s elkaar vragen stellen vanuit oprechte belangstelling voor de ander en voor het werk dat diegene doet, ontstaat er óók beweging: de relatie tussen teamleden versterkt en je kunt samen verder komen met vraagstukken. Daarover hebben Lieve Scheepers en Suzanne Verdonschot een hoofdstuk geschreven in het net uitgekomen handboek 'Veranderen, vernieuwen en verbeteren voor schoolteams'.

Het initiatief komt van Frank Cornelissen en hij voerde ook de redactie over bijdrages van meer dan 80 vakgenoten. Lieve en Suzanne schreven hoofdstuk 42 aan de hand van hun werk met een groep PO-scholen die samen graag onderwijs willen realiseren dat goed is voor elke leerling, voor de leraren en de omgeving. Ze geven tips voor schoolteams en besturen die aan de slag willen met de kracht van nieuwsgierigheid en vragen stellen.