Als ontwerpers bouwen wij leeroplossingen op een gestructureerde manier, zodat alles logisch in elkaar zit en deelnemers leren wat nodig is in hun werk. Oftewel, de interne samenhang klopt; de leeroplossing is intern consistent. Maar aan deze systematische aanpak voegen we altijd een relationele benadering toe. Waarom? Omdat het bij leren niet alleen gaat over de deelnemer. De opdrachtgever, leidinggevenden, begeleiders en misschien ook klanten hebben allemaal een rol in het succes van een leertraject. Wanneer zij een gemeenschappelijk beeld hebben van het vraagstuk – hoe succesvol functioneren er in de praktijk uit ziet en welk leerproces daarvoor nodig is – kunnen zij dat op de juiste manier ondersteunen. We noemen dit de ‘externe consistentie’ van een leertraject. Om deze externe consistentie te realiseren, zorgen we ervoor dat we elke stap van het ontwerpproces samen met de betrokkenen zetten. In dit artikel delen we praktische methodes om relationeel te ontwerpen en geven we concrete voorbeelden uit de praktijk.