Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.  


Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

 

Positieve, energiegevende gesprekken: hoe werkt dat?

White beschrijft in feite een praktijk van organisatieontwikkeling die Gervase Bushe en Bob Marshak (2014) wel ‘dialogisch’  noemen. Hierbij benader je de organisatie in essentie als een ‘proces van organiseren’ dat continu doorgaat en elke dag wordt gevormd door de optelsom van alle verhalen en gesprekken tussen mensen. Verandering komt tot stand op dezelfde plek waar alledaagse beslissingen en betekenisgeving ontstaan: in informele gesprekken in de wandelgangen, en in de geplande dialogen zoals functioneringsgesprekken en heidagen.

 

Hoewel er natuurlijk meer is dat je kunt doen om positief onderwijs vorm te geven, zoomen we in bijgaand artikel, dat verscheen in Tijdschrift voor Positieve Psychologie, daarop in: de gesprekken als hefboom. De essentie van op deze manier veranderen is dat je niet praat over de verandering, maar de verandering doet. Je geeft vorm aan de beweging die je wenst te zien door je gesprekken een positieve, energiegevende draai te geven. Hoe doe je dat? Daar gaan we naar op zoek. 

 

Meer leren over bouwen aan Positief Onderwijs?

In maart 2019 starten we met een Appreciative Inquiry Lerend Netwerk Positief Onderwijs. Het is een community-of-practice en leergang in één waar je je eigen school of instelling een stap verder kan helpen en tegelijk je kracht als veranderaar ontwikkelt doordat je met waarderend onderzoek leert werken. Hier lees je meer over de opzet en over hoe je je kunt opgeven. 

  

Deze blog is een onderdeel van de blogreeks 'Positief Onderwijs'.

Download Ontwikkeling-van...kema-Netten1.pdf (512 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Activiteiten” voor jou geselecteerd:


Meditatiemildheid

12 jul

Meditatiemildheid

Vroeger deed ik iedere ochtend aan yoga of mediteerde ik. Ik zette de wekker, dronk een groot glas water, nam een koude douche en zette mij op mijn mat. Dit ochtendritueel zorgde voor rust en kracht om aan de dag te beginnen. Het maakte mij...

De tijd nemen voor diepe reflectie: 24 uur alleen op een berg

18 jun

De tijd nemen voor diepe reflectie: 24 uur alleen op een berg

Doen versus zijn We hebben het druk. Met werk, familie en vrienden. Met interessante gesprekken, initiatieven in de wereld zetten en een veelheid aan activiteiten in de vrije tijd. Allemaal betekenisvol en waardevol, met een nadruk op het doen . Op zichzelf is daar...

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

9 mei

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

Collega Derk van der Pol is organisatiejournalist. Maar wat is het eigenlijk? Wat is het belang ervan voor organisaties? En wat vraagt het van je? Saskia Tjepkema interviewde Derk: “Voor mij gaat het erom dat je binnen een team of een hele organisatie...

Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

25 apr

Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

Hoe is het nu met je? Waar heb jij je deze ochtend al over verwonderd? Wat is een plek die veel voor jou betekent in Rotterdam? Wat is een moment sinds de vorige bijeenkomst waarin je iets nieuws over jezelf hebt ontdekt? Welke vraag houdt...

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

8 apr

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

Eén van de uitdagingen vandaag de dag is om jouw eigen weg te vinden in een samenleving met steeds meer vrijheid, keuzes en overwegingen. Of het nu gaat om hoe je jouw vrije tijd besteedt, met wie je wel of juist niet omgaat of de...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

9 nov



...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende