Leerinterventies ontwerpen in een snelkookpan

MariŽl Rondeel (profiel) (2019); Bron: OenG, nummer 1 2019, p. 17-20

Samenvatting

Het vormgeven van een leerinterventie kost vaak meer tijd dan gedacht. Voordat je kunt starten is er al veel denkwerk verzet. Welke doelen streven we na? Hoe maken we het leren aantrekkelijk? Voor het vinden van antwoorden op deze vragen heb je verschillende mensen nodig, zoals de doelgroep, leidinggevenden en opleiders. Dan begint het gepuzzel om hen bij elkaar te brengen. Waar is ruimte in de overvolle agenda’s? Meestal pak je hier en daar een paar uur om samen aan de slag te gaan. Een ontwerpproces neemt dan weken in beslag en raakt versnipperd. Ontwerpen in een snelkookpan is een alternatief.

 

In dit artikel geeft Mariël Rondeel een aantal tips voor het ontwerpen in een snelkookpan. Met de ervaring van vijf ontwerp-snelkookpannen in de rugzak, ziet ze daarnaast ook valkuilen waar ze de lezer voor willen behoeden.

 

Download dit artikel 2019_rondeel_-_l...okpan_-_oeng.pdf (156 KB)