15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

7 jan

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

We staan over het algemeen te weinig stil bij hoe we ervoor staan. Ons brein is geneigd om al weer druk bezig te zijn met de volgende urgente gebeurtenis die zich aandient. Echt leiderschap, van jezelf en van anderen, vraagt om bewustzijn van waar je bent. Niet alleen van waar je was of waar je naar toe gaat. De wisseling van het jaar is een uitgelezen moment om daar even bij stil te staan.
 
Wil je weten of jij en je team en organisatie goed opgesteld staan om te knallen in 2019? Daarvoor maakte ik deze quick-scan. Zie het als een korte pas-op-de plaats.

 

Quick-scan

Omcirkel de stelling met de kleur die het beste past: groen, oranje of rood.

 

5 stellingen over jou

  1. Ik ben tevreden over mijn succes in 2018.
  2. Ik voel me gelukkig op het werk.
  3. Ik weet wat mijn volgende stap in mijn ontwikkeling is.
  4. Ik ervaar invloed en sturing in mijn werk.
  5. Mijn persoonlijke waarden kan ik tot uitdrukking brengen in mijn werk.

 

5 stellingen over je team

  1. De teamleden hebben duidelijk voor ogen wat de resultaten van het team zijn.
  2. Iedereen is betrokken bij het formuleren van de teamdoelen.
  3. De teamleden vertrouwen elkaar en durven openlijk fouten te erkennen.
  4. Teamvergaderingen zijn boeiend. Er worden belangrijke en lastige kwesties besproken.
  5. Besluiten zijn ook echt besluiten.

 

5 stellingen over je organisatie

  1. Er is een visie en strategie die wordt gedragen door iedereen. Regelmatig wordt deze tegen het licht gehouden met elkaar.
  2. Men is trots om deel te zijn van dit bedrijf of deze instelling.
  3. Op alle niveaus waar beslissingen worden genomen zijn er cijfers inzichtelijk waarop gestuurd kan worden
  4. De organisatie biedt ontwikkelkansen en daagt uit tot leren.
  5. Ziekteverzuim is redelijk en burn-out komt weinig voor.

 

Uitkomst
  • Als de meerderheid van je antwoorden groen is, gaat het goed. Kijk of je in 2019 dat wat goed gaat sterker kunt aanzetten. Uit onderzoek blijkt dat het makkelijker groeien is vanuit kracht en talent. Maak een plan hoe je dat gaat doen, anders kom je er meestal niet aan toe, nietwaar?
  • De rood of oranje omcirkelde stellingen geven aan waar belemmeringen zitten voor groei. Alle 15 stellingen zijn even essentieel. Er is er niet één niet belangrijk. Ik zie nogal eens dat mensen vanuit persoonlijke voorkeur iets minder belangrijk vinden. Maar dat is in de organisatiepraktijk niet houdbaar.
  • Als je meer dan 8 rood/oranje hebt ingevuld of als voor een bepaald onderdeel de meerderheid van je antwoorden ‘rood’ zijn, zit je in het risicogebied. Belangrijk is dan om niet zo maar door te gaan, in de valse hoop dat het wel mee valt. Er is wat aan te doen. Meestal geen quick-fix, want het vraagt om echte aandacht. Vraag iemand met je mee te denken, een gewaardeerde collega of bel mij.

 

‘uit’ en ‘in’ vorm: hoe beïnvloedt je dat?

Je hebt nu een beeld van waar het staat – misschien had je dat al en krijg je daar nu een bevestiging van. Bij Nieuwjaar horen goede voornemens: om dingen aan te pakken, te bewaken, te vieren. Toch gebeurt het dat je als professional, als team of als organisatie ‘uit’ vorm kan raken. Dan is reflectie belangrijk. Niet alleen dat je dat doet, maar ook hoe

 

Volgende week zal ik in een nieuw artikel je een hulpmiddel geven om je persoonlijk leiderschap voor 2019 aan te scherpen: '5 gewaagde vragen voor 2019'.

 

 

Bronnen:

 
Download Quick-scan1.pdf (52 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Blogreeks Positief Onderwijs” voor jou geselecteerd:


Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec 17

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

Positief Onderwijs: beweging

7 nov 17

Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...