Onderwijsvernieuwing als integraal vraagstuk: de kracht van het AQAL model
In zijn werk als veranderkundige wordt Ton Ten Broeke steeds vaker uitgenodigd om mee te denken over flexibilisering en vernieuwing van het onderwijs.
"Het valt mij op dat de aandacht in zo'n verandertraject meestal uitgaat naar de 'harde kant' van het onderwijs, zoals het ontwikkelen van een nieuwe modulestructuur. Of het bedenken van nieuwe didactische werkvormen. Dit zijn voor iedereen zichtbare en tastbare producten, en daarom makkelijk om mee te beginnen. Terwijl onderwijsvernieuwing en -flexibilisering natuurlijk ook vraagt om veranderingen die minder goed beet te pakken zijn. Denk bijvoorbeeld aan een andere rol van de docent: meer coach dan expert in een vak. Of dat de docent meer onderdeel wordt van een kernteam dat samen studenten begeleidt bij projecten, in plaats van alleen voor de klas staat. Als je deze dimensies te weinig aandacht geeft, loop je het risico dat de verandering niet goed van de grond komt en ergens blijft steken."
Bij een vraagstuk zoals onderwijsvernieuwing, maar ook bij andere veranderkundige vraagstukken, is het dus van belang om breed te kijken. Het AQAL (All Quadrants All Levels) model van Ken Wilber is daarbij een handige tool.
It takes a village to raise a child – een veelgehoorde uitspraak, maar hoe doe je dat in de praktijk? Het onderwijs kan dit niet alleen; het is essentieel om over de grenzen van organisaties en werkgebieden samen te werken en samen, lokaal, een rijke omgeving voor kinderen en jongeren te bieden.
Vanuit Kessels & Smit, The Learning Company bouwen Jeroen Hellings, Saskia Tjepkema, Willemijn de Jong en Ilse Boersma samen met de Gelijke Kansen Alliantie aan drie leernetwerken waarin we met #wethouders, #schoolleiders en #ambtenaren inzichten, maar vooral ook praktische handvatten uitwisselen om kansengelijkheid in de praktijk te brengen.
Interesse om #deel #te #nemen? Check dan de link hieronder.
It takes a village to raise a child – een veelgehoorde uitspraak, maar hoe doe je dat in de praktijk? Het onderwijs kan dit niet alleen; het is essentieel om over de grenzen van organisaties en werkgebieden samen te werken en samen, lokaal, een rijke omgeving voor kinderen en jongeren te bieden.
Vanuit Kessels & Smit, The Learning Company bouwen Jeroen Hellings, Saskia Tjepkema, Willemijn de Jong en Ilse Boersma samen met de Gelijke Kansen Alliantie aan drie leernetwerken waarin we met wethouders, schoolleiders en ambtenaren inzichten, maar vooral ook praktische handvatten uitwisselen om kansengelijkheid in de praktijk te brengen.
Interesse om deel te nemen? Check dan de link hieronder.