Mark Turpin
About me and my work
Mark Turpin is an Executive Coach, Mediator, Organisational Development Consultant and Lecturer based in Johannesburg with over 30 years management experience around the world. He works with a wide range of companies, NGOs and government departments, and acts as a confidential adviser to senior people in government and the private sector.
Mark lectures on programmes at the Wits Business School, focusing on leadership, knowledge management and organisational dynamics. He brings an appreciative approach to create dynamic learning scenarios, and coaches executives and senior teams on transformational journeys.
Mark facilitates a number of communities of practice, in which groups of people come together on a regular basis to create dynamic learning communities.
Mark has an MBA (Wits Business School), an MSc (London University) and is a certified leadership coach. He is also an accredited mediator with Conflict Dynamics (Johannesburg) and the Centre for Effective Dispute Resolution (London).
Current passions
Fascinated by the changing 'world of work', Internet of Things, Collaborative Commons - and very stimulated in particular by Jeremy Rifkin's book 'The Zero Marginal Cost Society'.
Intrigued by the need to build ethics and integrity in the workplace, and a collaborator with Ethics Monitor (www.ethicsmonitor.co.za).
Also, a student of South African politics and society.
Supporter of the International Campaign against Nuclear Weapons (www.icanw.org) and of the UN Treaty for the Prohibition of Nuclear Weapons.
I work with the MarketPhotoWorkshop to support a bursary & mentorship programme for young photographers in Johannesburg (www.marketphotoworkshop.co.za). You can here us speaking about it here:
Cry the Beloved Country
News and blogs
-
03-17-2025 / Blogs / View in Dutch
Samen voor iets moois gaan
Hoe maak je mensen enthousiast om als vrijwilliger aan de slag te gaan voor jouw initiatief? En hoe zorg je dat je aantrekkelijk blijft voor vrijwilligers die zich al inspannen voor jouw organisatie, zodat je ook in de toekomst een beroep op hen kunt blijven doen? Deze vragen leven op veel plekken in Nederland. Niet alleen bij vrijwilligersorganisaties zelf - ook voor gemeenten is dit een uitdagend vraagstuk. -
03-13-2025 / Blogs / View in Dutch
De critical incidents-methode
Wat maakt iemand goed in zijn vak? Welke situaties vragen om vakmanschap, ervaring en de juiste aanpak? En hoe kun je dát als uitgangspunt nemen bij het ontwerpen van leertrajecten? De critical incidents-methode helpt om precies die momenten te identificeren waarin professionals het verschil maken. -
03-03-2025 / Blogs / View in Dutch
Goede vragen leren stellen bij intervisie
Welke werkvorm je ook toepast bij intervisie: vragen zijn het sleutelingrediënt. Zeker in het begin kunnen mensen het nog best ingewikkeld vinden om goede vragen te stellen. Ze vragen bijvoorbeeld veel uit over de inhoud van de casus en minder over de persoon die de casus inbrengt. Of de vragen zijn onbedoeld gesloten of zelfs suggestief: ‘heb je al geprobeerd het uit te leggen aan je collega?’ Goede vragen stellen is iets dat een groep kan leren. In mijn ervaring zijn mensen daar vaak heel gemotiveerd voor. Ook omdat het gaat om een vaardigheid die in veel andere situaties helpend kan zijn. Daarom investeer ik bij het begeleiden van intervisie ook in het leren stellen van goede vragen.
Contact
Curious to learn more about Kessels & Smit?
Get in touch with Mark Turpin