Nieuwsgierig naar de impact van je werk

1 jul 15

Nieuwsgierig naar de impact van je werk

Impactonderzoek, waarom is dit interessant? Wij gingen daarover in gesprek met Suzanne Verdonschot en Ans Grotendorst, de initiatiefnemers van de ‘studentenbende’ bij Kessels & Smit. De studentenbende bestaat uit studenten die werken aan onderzoek met als thema: impact.

 

Waarom eigenlijk impactonderzoek?

Ans: “Organisaties investeren veel geld in trajecten om bijvoorbeeld werkprocessen te verbeteren. Weinig is bekend over wat deze investeringen uiteindelijk opleveren voor de organisatie. Impactonderzoek dat systematisch bestudeert wat het effect is van uitgevoerde interventies of ingezette veranderingen in organisaties kunnen hier zicht op bieden.”

 

Suzanne: “Evaluatieonderzoeken gaan vaak over de beleving van deelnemers. Mensen zeggen dan bijvoorbeeld dat ze het leertraject goed of nuttig vonden, dat onderwerpen goed aansloten, en dat de trainers professioneel waren. Het enige dat ze misten waren bijvoorbeeld de kroketten bij de lunch. Dat klinkt allemaal heel positief, maar als organisatie, management of initiatiefnemer, heb je daarmee geen zicht op wat mensen daadwerkelijk hebben geleerd. Je weet niet wat zij anders zijn gaan doen in hun werk. En je hebt geen beeld van de doorwerking hiervan op de organisatiedoelen.”

 

Impactonderzoek kan helpen hier zicht op te krijgen. Ook kan impactonderzoek een interventie op zich zijn. Het onderzoek laat mensen bewust stil staan bij wat zij anders zijn gaan doen in hun werk. Dat kan voor de deelnemers in zo’n onderzoek heel nuttig zijn. 
 

Impactonderzoek met een frisse blik

Binnen Kessels & Smit wordt impactonderzoek uitgevoerd in samenwerking met studenten. Suzanne en Ans geven aan dat zij graag met studenten werken omdat de ‘nieuwe blik’ die zij inbrengen kan werken als een spiegel. Zowel voor Kessels & Smit als voor de organisaties waar we onderzoek doen. Studenten hebben daarnaast kennis van onderzoek doen en zijn vaak goed in kritisch reflectief denken en doen. Dit zijn vaardigheden die van pas komen bij het doen van een goed impactonderzoek.

 

Suzanne: “Laatst ook weer. Dan ben ik er echt van overtuigd dat we de deelnemers niet moeten vragen naar iets, terwijl één van de studenten dan komt met een overtuigend verhaal waarom we dat juist wél moeten doen. Dat is mooi, zo bewandelen we nieuwe wegen.”
 

Gezamenlijk brainstormen zorgt voor nieuwe energie

Binnen Kessels & Smit is er inmiddels een grote groep studenten aan het werk. De studenten voeren allemaal een eigen impactonderzoek uit bij een organisatie. Zij hanteren diverse methodes en meten verschillende soorten impact. Eens in de twee weken op woensdagmiddag hebben we een gezamenlijke bijeenkomst. Die tijd gebruiken we om samen te brainstormen over vragen die iedereen tegenkomt in het werk. Zoals: de interventie duurde maar één dag, kan ik dan wel een impactonderzoek doen? Of: de deelnemers hebben heel weinig tijd, hoe krijg ik toch de goede informatie? En ook: de opdrachtgever vraagt me telkens meer, hoe ga ik hier het beste mee om? De bijeenkomsten zitten vol energie en ideeën. Ieder onderzoek wordt hierdoor naar een hoger level getild.
 

Ben jij student en op zoek naar een stageplaats?

Studeer jij onderwijskunde, bedrijfskunde, HRM, psychologie, antropologie of iets anders? Heb je zin om mee te doen in ons werk en een eigen impactonderzoek te leiden? We zijn benieuwd om je reactie te ontvangen! Stuur alsjeblieft je cv mee en dit ingevulde formulier.

 


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Mensen” voor jou geselecteerd:


Facing Stories

23 jun 16

Facing Stories

In Zuid-Afrika zijn er zoveel verhalen de moeite waard om te vertellen en te delen. Verhalen worden gezien als een belangrijk onderdeel van de cultuur voor veel mensen. Maar zoals Tiffany Mugo van The Open Society Fellowship stelt: "We zijn niet goed in archivering". Wij...

De kracht van dagelijkse routines en rituelen

6 okt 15

De kracht van dagelijkse routines en rituelen

Zo’n vijf jaar terug las ik een interview in de Volkskrant met een van mijn lievelingsschrijvers, de Japanse Haruki Murakami . In dit interview ging het naast Murakami’s nieuwe boek ook over de dagindeling van de schrijver; elke dag staat hij voor dag en dauw...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

6 aug 15



...

Nieuwsgierigheid begint bij verbeeldingskracht en een onderzoekende blik

25 jun 15

Nieuwsgierigheid begint bij verbeeldingskracht en een onderzoekende blik

Het nieuwsgierige kind. En hoe het onderwijs hieraan zou kunnen bijdragen. Dat was de centrale vraag van de bijeenkomst die ik bijwoonde twee weken terug. Het onderwerp sprak me meteen aan, dus ik was erbij. De bijeenkomst bestond uit een set lezingen georganiseerd door het...

Toy story: hoe socio-empatische robots ons leven en werken kunnen veranderen

7 apr 15

Toy story: hoe socio-empatische robots ons leven en werken kunnen veranderen

Mijn kinderen zijn - net als ik overigens - groot fan van de laatste Pixar films. Toy Story, Cars en Planes zijn favorieten. Lange tijd heb ik naar deze films gekeken als de nieuwe Bambi of Dombo. Een bezoek aan een sessie van Cynthia Breazeal,...

"In een andere omgeving raak je aan andere dingen". Persoonlijke leiderschapsreis in het wild

23 dec 14



“De gesprekken in de bush kunnen heel persoonlijk worden, veiligheid is daar zeer belangrijk in.” Dat zegt Esther als ze vertelt over haar deelname en bijdrage aan de leiderschapsreis / bushtrail in Zuid Afrika. En die veiligheid gaat niet alleen over gevaarlijke leeuwen en olifanten....

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

15 okt 14



...
vorige
1 2 3 ... 14 15 16
volgende