Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

Defining and Exploring Highly Integrative Questions: Towards an Integrative Consultancy Approach in a Complex World

13 mrt

Defining and Exploring Highly Integrative Questions: Towards an Integrative Consultancy Approach in a Complex World

As consultants we are facing complex questions and questions that need to be solved in multidisciplinary teams. Because of globalization and technological developments, we see more integrative questions emerge in our time. We call them: Highly Integrative Questions (HIQ’s). Major societal and economical developments consequentially lead to more integrative and complex challenges for local and regional governmental organizations, but also for commercial organizations. The time is near that a city like Shanghai will order a ‘smog-free city’ at a group of non-obvious co-operating organizations (Jansen, 2017). Maybe Amsterdam will organize ‘mobility’ in the future, and Cape Town will order a poverty-free city.

We have gained experience in working with (Highly) Integrative Questions. We have been involved in building institutes for educational and health expertise. Or we have designed the process to create the backbone of the itinerary for the Dutch Railways, where many fields of knowledge and interests come together. More often, we see that these kind of questions and challenges are being approached through either a blueprint model, thoroughly followed-up by a dedicated project manager. Or through a ‘kamikaze’ chaotic creative process, initiated by enthusiastic and positive leaders, who actually do not have a clue what they put into motion.

Both in our national and international projects of the past decade, we have been experimenting with approaches that aren’t just ‘blue’ or ‘chaotic’. We have been inspired by academics like Stephan Jansen and practitioners as Adam Kahane (author of ‘Solving Tough Problems’, ‘Power and Love’ and ‘Collaborating With the Enemy’). In this article we would like to share our insights both from theory and from practice. The goal of this article is to raise awareness of what HIQ’s can be and how to approach them. Therefore, the structure follows three guiding questions:

  1. What are HIQ’s?
  2. Where do elements of HIQ’s occur?
  3. How can we approach HIQ’s?

 

Download 2018_-_Defining_...e_questions1.pdf (1892 KB)

Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


De schoolleider: van held naar Minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar Minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag . Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...
vorige
1 2 3 ... 63 64 65
volgende