Josianne Savonije


ce profil n'est pas disponible en français

Media

Leren (en ontwerpen) mag ook leuk zijn!

Op mijn bureau ligt op dit moment het grote fröbelboek voor adviseurs, gekregen van een collega. En dat is geen toeval. Ik denk dat mensen meer leren als we daar speelse en verrassende interventies voor ontwerpen. Waarin je een ervaring kan opdoen die je raakt en uitdaagt. Hoewel goede uitleg en heldere theorie zeker een onmisbaar onderdeel is van elk leertraject, geloof ik dat er meer nodig is om echt nieuwe vaardigheden en inzichten te ontwikkelen. Daarom experimenteer ik graag met speelse vormen.

 

Op dit moment verdiep ik me bijvoorbeeld in technologie: wat kunnen we met VR brillen? En met Artificial Intelligence? Maar ik zet ook graag podcasts in als leerinterventie. Of praktijkchallenges. Tijdens de coronatijd konden MBO leerlingen geen stage lopen. Ik vond het een uitdaging om met mijn collega’s activiteiten te ontwerpen die ze online konden doen en ze toch het gevoel gaven dat echt ‘op stage’ te zijn. Dus we ontwikkelden een virtueel kantoor waarin ze opdrachten kregen. Een beetje geïnspireerd op hoe games werken: je stapt in een nieuwe wereld en daar doe je ervaringen op. Dat soort opdrachten vind ik geweldig, dan kan ik mijn creativiteit kwijt.

 

Leren mag echt leuk zijn, daar geloof ik in. Niet om het ‘leuke’ op zich, maar omdat je dan gewoon meer bereikt. Ik heb heel wat impactonderzoeken gedaan. Daarin brengen we in kaart wat een leertraject oplevert: wat gaan mensen na afloop anders doen? En wat is daar het effect van? En we pluizen ook uit wat daaraan bijdraagt: welke leerinterventies werken nou echt? Wat geeft mensen nieuwe inzichten, maar ook het zelfvertrouwen en de vaardigheden om het in de praktijk anders aan te pakken?

 

Dat kan ik weer mooi gebruiken in mijn werk als onderwijskundig ontwerper. Samen met collega’s schreef ik aan de tweede editie van het Ontwerpboek. Een geweldige ervaring, omdat ik met zoveel inspirerende vakgenoten in gesprek kwam over hoe zij het aanpakken. En wat de toekomst van het ontwerpen van leerervaringen inhoudt. We besloten om niet alleen tekst te maken, maar ook podcasts, verspreid door het boek heen. Hierin gaan we met vakgenoten in gesprek over hoe zij vorm geven aan het vak. Vaak ontwierpen we het gesprek dat we zouden opnemen ter plekke: een halfuur nadenken en puzzelen en dan aan de slag. Een feestje vond ik dat: niet alleen het leren, ook ontwerpen mag leuk zijn!

 

Naast het onderzoeken, ontwerpen en podcasten ondersteun ik ook graag jonge professionals bij hun ontwikkelvragen. Zo ben ik bijvoorbeeld jongerencoach bij JINC en begeleid ik studentcollega’s en trainees. Dat vult heel goed aan op het creatieve werk, omdat je dan van dichtbij ziet hoe leren en gedragsverandering werkt. Je hebt als coach niet meer instrumenten dan je luisterend oor en je vragen. En toch kan dat genoeg zijn om mensen echt een stap te laten zetten in anders kijken en anders doen.

 

Voor mij vullen die bezigheden elkaar goed aan. De afwisseling past me. En door me telkens in nieuwe onderwerpen, organisaties en mensen te verdiepen kan ik mijn eigen liefde voor leren kwijt. Als ik me daarbij ook nog kan inzetten voor maatschappelijke thema’s, zoals kansengelijkheid, positief onderwijs of duurzaamheid, dan ben ik helemaal op mijn plek. Leuk én betekenisvol gaan voor mij goed samen. 

Let's meet

Benieuwd naar wat Kessels & Smit voor uw organisatie kan betekenen?

Bel of mail